Nivelar la distancia

Solo Show
Galeria AFA, Santiago, Chile
4th-27th december 2008

“Nivelar la distancia” (Balance the Distance) is a solo exhibition that consists of nine medium-format photographs along with a video piece, Reconstitution du jardin délectable (Reconstruction of the Delectable Garden), 2008. Photographs of private backyards with no human presence shot from an elevated angle, miniatures inspired by seventeenth-century French gardens, and common, almost-forgotten objects remaining in those spaces are shown together with the video of a garden being traversed by a moving camera. Scale, distance, and point of view are the main axes of these pieces that intersect references and processes based on perspective as a primary concept. The idea for the project arose while I observed my neighbor’s backyard from the second floor and came to a very basic conclusion: objects from above look flat and different. As I was not on the same level as them, their natures changed as well as my perception and affection of them. The starting point of the research questions how the gaze from above, projected over a surface down below, may reorient the affective perception of the objects we are observing. To look and to shoot with the body hanging in the void is not a natural gesture. Looking down becomes a loaded act and the arrangement of a conscious and focused gaze. In that sense, although in the photographs there is neither human presence nor a visible body, the body is itself the measure of the shots seizing them from the outside: it is not the aerial view of a bird or a shot taken from a helicopter or satellite. It is not even the gaze of God. The height of the shot takes us back to a certain humanity of the gaze, rather than a divine one.

Exhibición individual
Galeria AFA, Santiago, Chile
4-27 diciembre 2008

Nivelar la distancia presenta un conjunto de 9 fotografías de mediano formato y un video (Reconstitution du jardin délectable). El proyecto reflexiona sobre la Perspectiva central como convención teórica  predominante en los sistemas de representación, así como el lugar del observador en éstos. La escala, la distancia y el punto de vista son los ejes en torno a los cuales se articulan las piezas de la muestra. Inicio este proyecto al observar desde el segundo piso el jardín trasero de mi vecino. Me doy cuenta de un hecho básico no menos fascinante : al no estar yo en el mismo nivel, los objetos vistos desde arriba se aplanan, cambian de naturaleza y con ello nuestra relación perceptiva y afectiva hacia ellos. Jardines y patios traseros de casas y de edificios, de sus objetos cotidianos, de maquetas inspiradas en los jardines franceses del siglo 17 fueron fotografiados “en picado”. Mirar y fotografiar “colgando” el cuerpo en picado, es un forzamiento ya que habitualmente nos desplazamos y posicionamos en el mismo nivel de las cosas que nos rodean. Una vista en picado contraviene el alineamiento cervical y corporal del observador  así como el alineamiento de la mirada respecto de las cosas que vemos. Mirar hacia abajo deviene así en un gesto construido, correlato de una mirada consciente y dirigida. Si bien en las fotografías no hay presencia humana ni cuerpo visible alguno, el cuerpo ausente de la imagen se constituye en la medida de las tomas y las habita  desde fuera : no es la vista aérea de un pájaro, ni del viaje en helicóptero, ni de la observación satelital. La altura de la toma reenvía a una cierta humanidad de la mirada.