Tutto di Contrapunto

http://carolinasaquel.com/selected-exhibitions/repetir-hacia-adelante/

Ce projet a été sélectionné par la commission mécénat de la FNAGP qui lui a apporté son soutien. This project was selected by the FNAGP patronage commission, which provided its support

 

Tutto di Contrapunto is a filmic essay on ritual, violence, and movement. It has its origin in the artistic research I developed between 2012 to 2014 about Ardia of San Constantino, which is a traditional celebration that takes place every year in Sedilo, the center of Sardinia. One hundred horses and their riders run a circuit around the Church of St. Constantino to commemorate the triumph of the Catholic faith over paganism.

The dust raised by the horses running at speed around the sanctuary captivated me. It was from this point that I questioned myself about how a ritual can be registered today, what the limits of figuration and abstraction can be in the recordings, and what meaning can be attributed to the repetition of a rite today.

I used light sport cameras fixed to the body of the riders and horses to capture the interaction of the bodies at speed from unusual angles: from the legs of the riders, from the back of the horses, from the muscles in effortful activity, all this through the dust raised by the fast legs of the horses.

My interest was to access a tactile-visualization, a visible sonority, energy perceptible by the viewer. I wanted them to feel the rite through an unrepresented version of it. My objective was to make them feel the speed, the movement, the glow while also perceiving a contradiction, violence, and devotion.

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Tutto di Contrapunto es un ensayo fílmico sobre rito, violencia y movimiento.
Se origina en la investigación plástica que realicé entre 2012 a 2014 sobre el Ardia de San Constantino, fiesta tradicional que cada año se realiza en Sedilo, – centro de la Cerdeña.
Cien caballos montados por sus jinetes corren un circuito alrededor de la Iglesia de San Constantino para conmemorar el triunfo de la fe católica sobre el paganismo.

El polvo levantado por las patas de los caballos al correr veloces alrededor del santuario me cautivó. Desde ahí me pregunté ¿cómo registrar hoy en día un rito? ¿Cuáles son los límites de la figuración y de la abstracción en su registro? ¿cómo re significar la repetición del rito hoy?

Utilicé cámaras de deporte ligeras dispuestas en el cuerpo de los jinetes y caballos para captar, desde ángulos poco comunes, la interacción de los cuerpos en velocidad : desde las piernas de los jinetes, desde los lomos de los caballos, desde los músculos en esfuerzo, a través del polvo levantado por las patas veloces de los caballos. Mi interés fue acceder a una visualidad-táctil, a una sonoridad-visible, a una energía perceptible por el espectador. Sentir el rito sin necesariamente evidenciarlo. Sentir la velocidad, el movimiento, el resplandor y desde ahí percibir la contradicción, la violencia, la devoción.

This project was part of the MOB residency program of the Man Museum, Nuoro, Sardinia.
This project was selected by the FNAGP patronage commission, which provided its support.
Supported by the Ministry of Cultures, Arts, and Heritage, 2018.

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