Cuero Vivo

Preparing Cuero Vivo, color photo, 2009

Video installation, 4k, 5:1 sound version and stereo version, 7’05”, in a loop.

Cuero Vivo is inspired by a myth originary from the central and southern regions of Chile. Cuero Vivo (Live Skin) or Lafquen Trilque (mapuche language) is part of my childhood memories of summers in the countryside, hunting experiences and nocturnal creepy stories trying to explain the mysterious forces of nature. It is said that Lafquen Trilque is a darken, almost black mass whose shape reminds the stretched skin of a cow. It moves silently through rivers and lakes searching for animals or persons standing next to the shores. Once it founds the preys it swallows them and made them completely dissapear leaving behind no trace of the bodies. The memory of the story telling of the myth is the starting point of this video in which image and sound convey the presence of an absence, an undefinable unseizable shape perceivable in the interstices of the frame and out of the frame of image and sound.

See the text « Fictions of Formlessness » by Maria Berrios

Commission & production Louis Vuitton Malletier / Participation of Le Fresnoy. Group show “Chili, L’envers du décor”, Espace Culturel Louis Vuitton, Paris, February – April 2010

Cuero Vivo se inspira de la mitología chilena y más particularmente de un mito originario de la región centro sur de Chile. Cuero Vivo o Lafquén Trilque (en lengua mapuche) forma parte de mis recuerdos de infancia. Veranos en el campo, las experiencias de caza y las historias de la noche y miedo devenían una explicación posible frente a las misteriosas fuerzas de la naturaleza. Según se cuenta, Lafquén Trilque es una masa oscura, casi negra, y su forma recuerda una piel estirada de vaca. Se desplaza silenciosamente por ríos y lagos. Así, casi en la invisibilidad, busca sus víctimas, sean éstas animales o humanos que se encuentren en el borde de las aguas. Al encontrar una presa, la traga y la absorbe completamente sin dejar ningún rastro del cuerpo del desaparecido. El mito – más precisamente el recuerdo de su transmisión (oral) y mi propia apropiación del relato – constituye el punto de partida de este video, en el cual la imagen y el sonido articulan la presencia de una ausencia. Sin poder localizarla o fijarla como una forma definida, es posible sin embargo presentirla, percibirla entre los intersticios del cuadro y del fuera de cuadro de la imagen y del sonido.

Ver el texto « Ficciones de lo informe » por Maria Berrios

Commisión & producción Louis Vuitton Malletier / Participación de Le Fresnoy. Exposición colectiva “Chili, L’envers du décor”, Espace Culturel Louis Vuitton, Paris, Febrero – Abril 2010