Un portrait peut avoir un fond neutre

Two channels video installation, quadraphonique sound, variable dimensions, 14’40’’. Production Le Fresnoy, Studio national des arts contemporains, Tourcoing, France, 2005.

UN PORTRAIT PEUT AVOIR UN FOND NEUTRE originates from Flemish painting. In the diptychs of Rogier Van der Weyden, Hans Memling, and Joachim Patinir among others, I see that the landscapes appear as the fixed and static backgrounds of the portraits located in the foreground; a back line that crosses the panels, and that outlines the physical space of the painting as if to reaffirm a supposedly fixed and invariable mode of perception. That understanding of the landscape, as a fictitious portion of land that holds and even welcomes those figures, is disturbing to me. To counteract this, I film images of the horizon on the high seas to record the movement of a line that we assume to be fixed and stable but in fact oscillates, fractures,  and moves.  In movement, all space – be it physical or mental – and the objects within are perceived differently. In this piece I want to reflect on the idea of stability and instability that exists between the observer and the observed, question the supposition that we always see things as if on a stable platform and examine how that line in movement organizes the frame.

UN PORTRAIT PEUT AVOIR UN FOND NEUTRE se origina en la pintura flamenca. En los dípticos de Rogier Van der Weyden, Hans Memling y Joachim Patinir entre otros, veo que los paisajes aparecen como los fondos fijos y estáticos de los retratos situados en primer plano; una línea trasera que atraviesa los paneles, y que delinea el espacio físico de la pintura como para reafirmar un modo de percepción supuestamente fijo e invariable. Esa comprensión del paisaje, como una porción ficticia de tierra que sostiene e incluso acoge a esas figuras, me perturba. Para contrarrestar esto, filmo imágenes del horizonte en alta mar para registrar el movimiento de una línea que suponemos fija y estable pero que de hecho oscila, se fractura y se mueve.  En el movimiento, todo el espacio, ya sea físico o mental, y los objetos en su interior se perciben de manera diferente. En esta pieza quiero reflexionar sobre la idea de estabilidad e inestabilidad que existe entre el observador y lo observado, cuestionar la suposición de que siempre vemos las cosas como si estuvieran en una plataforma estable y examinar cómo esa línea en movimiento organiza el cuadro de la imagen.

Group Exhibition, Panorama 6, Casting Stories, Le Fresnoy Studio national des arts contemporains, 2005

www.lefresnoy.net